Kantooromgevingen kunnen met minder bekabeling (kostenbesparend) volstaan, omdat de pc en de telefoon op één poort aangesloten kunnen worden.
Bellen via het IP netwerk is goedkoper dan via het traditionele telefoonnetwerk. Doordat bestaande dataverbindingen gebruikt kunnen worden, is de prijs meestal lager dan via een klassieke telefoonverbinding. Dit is zeer interessant voor internationale gesprekken, of voor gesprekken tussen verschillende vestigingen van een bedrijf.
Bij VoIP is een telefoonnummer gekoppeld aan een VoIP-account. De locatie van het VoIP-account is daarbij willekeurig. Een VoIP-toestel kan daarmee functioneren op iedere locatie waar het toestel verbinding heeft met het internet. Ook binnen bedrijven zijn toestellen eenvoudig te verplaatsen, zonder dat dit invloed heeft op het telefoonnummer of het functioneren van het toestel. Een intern telefoonnummer kan gekoppeld worden aan een IP-adres, waardoor een telewerker ook thuis via zijn interne telefoonnummer bereikt kan worden.
Integratie van verschillende diensten kan met VoIP gemakkelijker worden. Denk hierbij aan het gezamenlijk werken aan een document tijdens een gesprek of videoconferencing. Denk ook aan gedeelde adresboeken en/of telefoonboeken op een gezamenlijke databases.
Koppelingen tussen databases met klantgegevens en de telefooncentrale maakt het mogelijk aan de hand van nummerherkenning bij binnenkomst van een gesprek direct de klantgegevens op het scherm te krijgen.
Bij uitval van een klassieke telefoonaansluiting kan alles weg zijn. Met VoIP wordt gebruik gemaakt van standaard netwerkprotocollen die zich als normaal dataverkeer laten behandelen. Het is dan bijvoorbeeld mogelijk meerdere dataverbindingen op een netwerk aan te sluiten, waardoor bij uitval van een enkele lijn de verbinding met de buitenwereld niet verbroken wordt.